fredag, december 09, 2005

Elda då’ra, skit i alla – Anarki é Tufft

Man blir ibland riktigt mörkrädd. Ännu en gång är bengaldebatten igång, med all rätt, efter gårdagens match på Söderstadion. Känslorna svallar på diverse forum och kreativa inlägg blandas med rent nonsens. Tyvärr börjar det mot slutet av dagen se ut som så att bengalförespråkarna försöker ”dränka” motpartens inlägg i en osammanhängande massa dravel. Istället för att jaga upp mig själv ännu en gång så har jag valt ett tvärsnitt från Söderst@dions forum från senaste timmarna.

Kommentar efter varje:

enögd
Jag kan ärligt säga att jag inte tänkte på att folk kan ha astma och att det då blir fruktansvärt obehagligt. Finns det någon möjlighet att dela ut gasmask till dessa?

Kommentar: Det är just det, ”tänkte inte på det”, som är problemet. Dock ska en eloge ges för att personen i alla fall erkände sin miss. I övrigt så är ironi svårt att alltid upptäcka i skrift så jag hoppas verkligen gasmaskkommentaren var menad som det.

474
Pajar ni fel persons jacka så lär det definitivt vara läge för bengalbrännarna att byta läktare (igen?)...

Kommentar: Det är det kanske ändå, men jag ser inte någon plats för dem på östra heller. Inte fan ska det eldas bland barnfamiljer! Identifiera dem och stäng av dem ett par matcher, kan de inte sköta sig när de kommer tillbaka så är det bara att använda en skarpare straffsats.

Sleepy
Det vore trevligt om fler människor insåg att klacken på Söderstadion inte nödvändigtvis är till för dem som var där först, och att dessa personer faktiskt inte måste stå just där tills den dagen de inte KAN sjunga mer. Man kan bli för gammal - oavsett ålder - tidigare än stämbanden lägger ned.

Kommentar: Tror och hoppas att ingen ser klacken som en sammanslutning människor som finns där för dem, vi är alla en del i kollektivet och bör så få vara så länge vi vill. Att sen yngre förmågor mopsar upp sig och vill att ”relikerna” ska lämna klacken om de inte vill knuffas, elda eller få sikten skymd av tvåpinnare är ju bara patetiskt. Undrar hur klacken skulle låta med en kör bestående av spruckna målbrottsröster?

Julinho
Jag har aldrig påstått att vår läktarkultur varit död. Men med "eran" (äldre klackmänniskor som blivit för behagliga, syftar inte på någon speciell) inställning, "ta ner flaggan", "knuffas inte", "idioter, släck bengalerna!", så går vi sakta men säkert mot en död läktarkultur.

Kommentar: En död läktarkultur? Vafalls? Du menar att om inte klacken beter sig som du vill så är den att klassa som död?

”Ta ner flaggan” – JA, gör det om den skymmer mig. Använd den gärna under inmarsch, speluppehåll och dylikt, men det primära skälet till min närvaro är matchen och då kommer jag således lacka ur om någon skymmer min sikt med en flagga.

”Knuffas inte” – I och för sig inget som jag brukar säga, men jag förstår de som inte vill ha en grupp oxtokiga lirare som hoppar in i dem i 90 minuter.

”idioter, släck bengalerna” – Självfallet. Så länge det kostar Bajen deg när ni eldar så är det bara att sluta. Så länge det sker i en större grupp människor som inte är tillfrågade och accepterar eldandet så är det inte ok. OCH framför allt när platsen är fel och personen som eldar saknar koll så kommer jag att fortsätta protestera.

Julinho
Står man mitt i smeten och är astmatiker, då får man faan skylla sig själv.

Kommentar: Hoppas detta är stor ironi precis som kommentaren om gasmasker ovan. Om inte så är jag rädd, riktigt rädd.

Vill framhålla att jag är för en sund klackutveckling och skulle älska om vi kunde få elda lagligt. Det ena problemet är att ju mer vi missköter oss som grupp så är chansen minimal för tillstånd, och klackens utveckling i många av de yngres ögon ska gå mot sydeuropeiska stilen, medan jag vill ha mer anglosaxisk stil på läktarna – rätt eller fel? Vet ej, att vi är oense där accepterar jag dock.

Klacken har alltid valt majoritetens väg och jag hoppas inte våra små anarkister försöker ändra på det.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Som du själv skriver så är ironi i text svårt att se och i dina texter har jag letat och letat men tyvärr har jag inte hittat ironin. Så då återstår nog bara att säga: SITTPLATS !!! Moralkärring!

fredag, december 09, 2005 7:07:00 em  
Anonymous Anonym said...

Lite ödmjukhet och ömsesidig respekt vore inte heller fel. Sedan att Bajen får böter skiter bengalbrännarna fullständigt i.

lördag, december 10, 2005 1:51:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home