tisdag, december 06, 2005

Tack Zoran

Trodde nog aldrig att jag skulle skriva ovan ord kombinerat i den ordföljden, men efter att ha ställt, och fått gehör för, krav på sin arbetsgivare att bli mer proffsiga i sin satsning så tycker jag att han skickat en tydlig signal till fotbollssverige. Vi står, och har stått under en längre tid, inför ett vägval – ska vi acceptera att vara rankade i klump med Albanien, Andorra och Luxemburg vad gäller klubblagsfotbollen eller finns det en ambition och vilja att utvecklas och sikta högt?

Zoran var beredd att avsluta sitt uppdrag i ÖIS om inte föreningen var villig att sluta dalta och bli elitorienterade i större utsträckning. Nu lyssnade ÖIS på Zoran och kom fram till att han nog hade en poäng och har valt att se över klubbens struktur och sin långsiktiga strategi.

Vill dock understryka att jag inte gillar Zoran som tränare, men han vågar säga vad han tycker och stå för det. Han kan även få pluspoäng för sina kostymer som jag önskar kunde bäras av fler tränare i allsvenskan. Tror dock AL skulle se riktigt vilsen ut i en kreation från Versace, Boss eller J.Lindeberg.

Hoppas AL vågar ställa lite krav på vår egen styrelse. Frågan är bara om hans kompetens sträcker sig utanför fotbollskunnandet, eller om det, precis som i många Hammarby anställdas fall, är fel man på rätt plats. Jag ifrågasätter dock inte AL som tränare, men han borde kanske se över sitt förhållningssätt till sin arbetsgivare.